Söndag 29/7

Startade tidigt ifrån Blanes och det var nästan ingen trafik på vägarna. Vi hade bara ca 5 mil till Palamós och fick en plats som är skuggig och bra.

Inget bad idag, utan vi gick ner till centrum

och vidare till den gamla campingen (som vi låg på första gången vi var här, den är numera stängd). Lite sorgligt eftersom den står orörd och förfaller. Strax intill ligger fotbollsarenan och de har en restaurang tvärs över gatan och där tog vi ett glas öl och lät tankarna gå tillbaka till sommaren –91. Sedan fortsatte vi till gamla stan. Mycket nya krogar men en del affärer låg kvar. Eftersom det är söndag så är många affärer stängda så vi tar en tur dit in imorgon igen. I kväll skall vi grilla och vara med Wilma.

Hoppas att ni inte blev alltför blöta på Ullevi och konserten med Bruse Springsteen, ni som var där. Sköt om er.

Måndag 30/7

Hej på er, nu är klockan snart tio och jag skall skriva ner lite om vad vi gjort idag. Har varit i La Fosca (en liten by i närheten) och badat och den ligger 10 min. ifrån campingen. Kommer ni ihåg denna strand Tobias och Caroline?

Efter lunch gick vi in till stan och tittade lite. Det är mycket turister här men Palamós har tappat lite av sin charm tycker vi.

Ja allt förändras ju även vi fast vi klagar inte utan njuter av varje sekund.

Tisdag 31/7

Jaha, åter en dag med sol och bad och långa kvällspromenader.

Vi stannar här imorgon också och vem vet om det är sista baden för vad vi har sett så är det ju inget vidare väder hemma. Vi kommer att köra långsamt hemåt och stanna till där det känns bra. Vi hör av oss när möjligheter finns. Kramar

Onsdag 25/7

I dag har vi inte gjort mycket ,badat och solat. Det är varmt ca 30 grader och det märker man av även på nätterna. Tur att vi har luftkonditioneringen, den står på hela dagarna så det är skönt för Wilma. På kvällarna brukar vi gå strandpromenaden, äta en bit mat och titta i butikerna. Vi har det väldigt bra som ni förstår.

Torsdag 26/7

Ny dag och solen skiner. Morgonpromenad och sedan frukost. Vid 10 tiden gick vi ner till stranden. Det kommer folk hela tiden och stranden fylls snabbt. Efter ett par timmar gick vi hem och åt lunch. Nu när jag skriver detta ligger pappa och tar igen sig, det är ansträngande att ha semester.

J-O läste ditt sms och vill bara tala om att Svea mår alldeles förträffligt och njuter av sol, bad, god mat och gott vin.

Till dig Ronak höjer vi våra glas och utbringar en skål på din födelsedag.

Kramar till alla.

Fredag 27/7

Semesterlivet är väldigt avkopplande och kravlöst här i Spanien. Dagarna försvinner ganska fort och vi gör inte så mycket. Temperaturen ligger på ca 30 grader i skuggan så det är skönt med ett dopp då och då.

Det är en tävling i fyrverkerier mellan olika länder på kvällarna, så kl. 22.30 smäller det varje kväll.. Denna tävling håller på i 5 dagar och på söndag är sista dagen. Strandpromenaden och stranden fylls av människor som vill titta. Wilma fixar smällandet bra.

Lördag 28/7

I dag är det en vecka sen vi kom hit och vi har haft det väldigt bra på denna campingen. Dagen började med sol och bad som vanligt

och sedan lunch hemma hos Wilma. Nu är kl. 15 och vi har siesta en liten stund. Senare skall vi gå in till gamla stan och titta lite i affärer och sedan blir det middag på någon restaurang. I morgon åker vi vidare till Palamós och tar in på en camping där. Vi hör av oss därifrån. Ha det nu så bra med allt. Kram

Det har varit problem med bloggen och vi har inte kunnat skicka något så vi gör ett försök nu i kväll igen och håller tummarna.

Onsdag 25/7

Tisdag 24/7

Hej! Vi har lite problem med att komma in på internet på campingen men nu har vi hittat en restaurang där vi kan blogga. I dag har det bara varit sol och bad fast inte så mycket för er lilla mamma. Som ni vet kan det vara väldigt höga vågor här och när vi tog första doppet så hängde jag inte med. Jag blev översköljd av en jättevåg och när jag kom på fötter så kom nästa våg och spolade in mig på land. Som ni förstår så vågade jag mig inte i igen utan svalkade mig i duschen som finns på standen. Får se hur det går imorgon.

Lördag 21/7-måndag 23/7

Vi startade tidigt från Barcelona och eftersom det bara är ca 6 mil hit till Blanes så var vi här på förmiddagen. Vi fick en plats på den campingen som vi hoppats på och det kändes skönt. Här är mycket folk (mest holländare) men ett par är ifrån Grästorp, av alla ställen!!!!. Trevliga och har varit här 17 gånger. På eftermiddagen gick vi runt och tittade på de platser som vi hyrt tidigare och allt var sig likt Caroline.

Inget bad denna dag. På natten kom det en rejäl skur men på förmiddagen sprack det upp och vi gick ner till stranden. Ni förstår hur underbart vi har det med sol och härliga avsvalkande bad fast det är lite höga vågor. Lunchen åt vi hemma och var med Wilma ett par timmar och sedan gick vi ut och åt middag.

Måndag och idag är det marknad och den skall vi gå på.

Ser det ut som jag trivs eller? Vi handlade lite av varje och sedan åt vi lunch.

På eftermiddagen låg vi på stranden och kopplade av och på kvällen grillade vi.

Sedan vill vi gratulera er, Tobias och Pernilla på er bröllopsdag och dig lilla stumpan på Emma dagen. Kram

Fredag 20/7

Hej igen! Det var lite problem med nätet här i går kväll så därför gick det inte att skicka. Men nu funkar det igen. I dag har vi bara solat och badat och haft det skönt.
I morgon åker vi vidare till Blanes och letar upp en camping där. Det finns en där vi hyrde lägenhet sist vi var nere, kommer du ihåg den Caroline? Vi får se om det finns lediga platser där. Ha det.

Torsdag 19/7

God kväll! Vilken härlig dag vi har haft. Den började med sol och bad i havet.

Sedan var vi med Wilma ett par timmar innan vi tog tåget in till Barcelona. Där gick vi på La Rambla (det stora turiststråket) och vi var inte ensamma kan jag berätta, hur mycket folk som helst.

Vi gick förbi Catedral de Barcelona på väg till Picasso museet. Roligt att ha besökt detta och sett många av hans konstverk. Vi avslutade med att gå runt i gamla stan innan vi tog tåget hem till campingen igen.

Vi stannar här imorgon också så då får ni veta mera. Höll på att glömma er Daniel och Ronak, grattis på bröllopsdagen.

Onsdag 18/7

Startar vid 8 tiden mot Barcelona. Resan går bra trots att vi kör 50 mil idag. Efter raster är vi framme strax före 3 och får en helt okej plats på en camping som ligger utanför stan nere vid havet. Det är varmt, ca 32grader, så när vi ställt upp oss så går vi ner till poolen och tar ett dopp. Underbart avsvalkande och som ni nu kan läsa så har vi fått den där värmen som vi saknat. Luftkonditioneringen går för fullt och det är kanon att vi har den. Vi har inte hunnit ta några bilder men just i detta nu så sitter vi och tittar ut över medelhavet med ett glas öl från campingbaren och hoppas att ni har det bra. Bilder komer imorgo. kramar från oss.

Tisdag 17/7

Vi lämnade San Sebastian och körde mot Pamplona. Solen värmde och det känndes bra. Vi checkade in på en camping som låg ca 5 km från stan. Campingen hade pool så där svalkade vi oss.

Sedan tog vi bussen in till Pamplona. Vi gick den gatan som tjurrusningen var den 14 juli.

Vi kom fram till att det var helt okej att vi inte var där då. Vi såg nämligen bilder på alla människor som fanns på alla gator och torg och det var massor. Vi avslutade visiten med att äta pintxos och som ni förstår så smakade det alldeles utmärkt.

Måndag 16/7

Hej igen. I dag har vi haft en slapparedag i solen vilket var väldigt skönt. I eftermiddags tog vi bussen in till stan för att äta middag. Väldigt gott. Nu är vi hemma igen och har packat ihop för imorgon åker vi vidare till Pamplona.  Vi får se om vi stannar eller åker vidare. Vi hör av oss igen så fort vi kommer över WiFi. Behöver ni få tag på oss så skicka ett sms till pappas mobil. Många kramar

Söndag 15/7

Vi tar en promenad med Wilma och tittar hur det ser ut här runt campingen. Efter frukosten tar vi bussen in till stan. Wilma stannar kvar i husbilen. Vilken stad, väldigt mycket folk och sedan har dom en badstrand inne i stan!!!!

Vi går omkring och fotar en stund innan vi äter tapas (pintxos som dom kallar det här). Det smakar alldeles underbart.

Det är  fullt på varenda bar, folk står både inne och ute och äter och dricker, gamla som unga. Vilket härligt land detta är, vi stortrivs och naturligtvis är farmor och Ingemar med oss. Jag tror att ni förstår hur vi menar.

Sedan går vi och tittar i de affärer som är öppna (söndag och det mesta är stängt) innan vi tar bussen hem.
Nu har vi suttit och slappat i solen en stund och sedan skall vi grilla. Hoppas att ni har haft en trevlig söndag också. Kramar

Lördag 14/7

I dag skiner solen när vi åker mot San Sebastian. Väldigt mycket trafik, fransmännen har kanske börjat sin semester. Vi kör genom olika vindistrikt och mängder av solrosfält.

Det är fina vyer.( Korten är tagna genom fönstret när vi åker).
Vi kör över gränsen vid 4 tiden och det är 24,5 grader ute. Vi har ställt in navigatorn på campingplatsen som vi till slut kommer  till. Det gick uppför hela tiden på smala serpentinvägar och jag höll andan ibland. När vi kom fram skrattade killen i receptionen och sa att det finns en bättre väg så den tar vi när vi skall åka härifrån. Vi fick en bra plats och det var skönt att sätta sig i solen och koppla av efter resan.

I morgon tar vi bussen in till stan som ligger 5 km härifrån. Vi hör av oss då eftersom vi har WiFi på campingen.

Fredag 13/7

Regn och åter regn. Är ganska trött på detta väder nu, vi har ju ändå semester och då skall solen skina. Är på väg mot La Rochelle men vädret gör att vi inte vill stanna. Synd Tobias, vi hade gärna letat upp tennisbanorna som ni spelade EM på, men man kan inte gå utanför dörren. Vi åker vidare mot Rochefort i tron att regnet skall upphöra men icke sa Nicke utan vi fortsätter utan ost. Cognac här kommer vi och här stannar vi trots regn.

Vi går en guidad tur på Martell och får reda på cognacens historia. Alla bjuds på ett glas efter rundturen och det smakar mumma. Naturligtvis handlar vi lite cognac och bannar oss för att vi glömt kameran i husbilen. Därefter tar vi in på campingen här i stan och just som jag skriver in detta visar sig solen på en nästan molnfri himmel och klockan är 19.20. Plötsligt känns allt helt underbart igen. Nu skall jag försöka få iväg detta till er och vi hoppas att ni alla har det bra.

Torsdag 12/7

I natt har det regnat och det är grått när vi kör mot klostret Mont-St-Michel. Parkeringen ligger ca 4 km ifrån så vi får en härlig promenad. Det var mycket folk men inga köer. Vi gick runt både inne och ute och det tog ett par timmar men det var det värt. Klostret har varit en sevärdhet sedan 1000 talet. Ca 3 miljoner människor besöker det varje år.

Efter detta åkte vi vidare till en ställplats som ligger på en liten vingård strax nedanför Nantes. Där fick vi en guidad tur av frun i huset som berättade hur de gjorde sitt vin Muscadet. Sedan fick vi smaka på 4 olika sorters vin och de var så goda så vi köpte några flaskor av varje. Detta var en överraskande avslutning på en väldigt trevlig dag.

Lilla Stella, läste att du slutat med nappen, hoppas det går bra och att du kan sova gott. Kramar farmor och Jörgen.

Onsdag 11/7

Vi hade bestämt att vi skulle stanna här idag också men så började det att regna så vi åkte vidare. Arromanches-les-Bains blev nästa by. Här landsteg engelsmännen på dagen D, 6 juni 1944.
 Kusten är ganska liten så det är svårt att förstå.

Vi åkte vidare till Amerikanska kyrkogården som ligger på Omaha Beach och såg alla vita marmorkors, hur många vet jag inte.

Vi blev lite tagna både Jörgen och jag, så många soldater. Fruktansvärt.

Vi åker vidare till nästa ställe som är Utah Beach och Ste-Mère-Eglise och tittar på den stackare som fastnade med sin fallskärm i kyrktornet.

Idag har vi sett mycket och nu har vi tagit in på en camping i byn. Ha det bra så hörs vi.

Tisdag 10/7

Min första semesterdag och den börjar bra med en härlig morgonpromenad ner till byn073. Tar lite kort på bl.a. ett gammalt kloster som är byggt på 1000 talet.
 Sedan kör vi mot Honfluer och parkerar på ställplatsen som ligger i stan. Vi tar en promenad på stan och tittar på alla gamla hus och trånga gränder.
Det är mycket turister här.

Vi försökte räkna alla husbilar på ställplatsen men det gick inte, skulle tro att det var närmare hundra stycken. Vi har haft hyfsat väder idag och hoppas att det håller i sig.

Måndag 9/7

I dag är det Jörgen hela dagen. Vi gick längs strandpromenaden med Wilma på morgonen och tittade på alla fina sommarbostäder som finns här. Efter frukost åkte vi till Cite Europé som är ett stort affärscentra i Calais. Vi gick runt och tittade och gjorde av med lite euro. Sedan åkte vi vidare mot Le Havre. Vi har tagit in på en camping en bit därifrån och här ligger vi inatt och laddar alla batterier. Vi hoppas att ni har det bra och så får vi se när vi kommer åt internet nästa gång. Kramar

SÖNDAG 8/7

Efter en skön morgonpromenad i solen startar vi resan mot Calais. Vi hade inte kört långt när regnet kom. Det regnade från och till under hela dagen. Resan gick bra och vi hade tur som fick en plats med utsikt över engelska kanalen. Mycket husbilar, människor och måsar som blev matade. Ni kan tänka vilket skrikande det var. Tog en promenad medans det höll upp

och sedan fick vi stanna inne i husbilen och titta på alla färjor som kom och gick. Måsarna tystnade så vi sov gott hela natten.

Söndag 7/7

Startade tidigt för att komma med färjan så fort som möjligt. Allt gick bra och vi fick handlat lite på Bordershop. Vi åt lite frukost innan det var dags för avfärd. Resan gick bra trots alla köer som berodde på vägarbete och olyckor. På eftermiddagen kom vi fram till en ställplats strax nedanför Osnabrûck som vi läst om.

Vilken ställplats, den ligger vid Ems kanal där bebodda pråmar kör förbi.

Vi har haft kanonväder med över 30 grader varmt sedan vi kom fram och nu känns det som om vi har semester trots allt. Här finns det ingen tillgång till internet så detta lägger vi in senare.

Semester i Europa 2012

Fredag 6/7

Nu har vi kommit fram till Bogö i Danmark och resan gick bra. Mindre trafik än väntat. Bra alternativ att ta bron istället för färjan.

Vi hade lite skurar på vägen men när vi kom fram sken solen. Många husbilar är här så vi sover gott i natt. Vi startar tidigt imorgon så kvällen blir inte sen.