26/7

Hipp hipp hurra det är Ronaks 30åriga födelsedag. Ett stort grattis till dig. Vaknar och det är 16 grader ute. En skön morgonpromenad med Wilma. Det går en vandringsled mellan vinodlingarna, Värmen stiger fort så vi är ganska varma när vi kommer tillbaka till husbilen. Äter frukost och packar ihop. Åker in till byn och promenerar runt och köper lite vin som är ifrån trakten. Vi har också köpt olivolja härifrån. Det var värt att missa Garda för detta som vi har sett. Nu är vi på väg genom tunnlar och härlig utsikt över alls vinodlingar som finns här i norra Italien. Resan går mot Innsbruck. Vi hittade en fin stellplats utanför Innsbruck i en stad som heter Hall in tyrol. Har gått runt i staden och hittade en klänning till lilla Stella, hoppas hon gillar den. Nu skall vi gå och få i oss lite mat så vi orkar resa vidare i morgon mot nya äventyr.

25/7

Nytt resmål, Gardasjön. Kom iväg strax före nio. 28 grader nu på morgonen. Underbart med AC. Att få en camping vid Gardasjön fick vi ge upp. FULLT överallt. Trötta, varma och lite uppgivna bestämmer vi oss för att fortsätta uppåt. Vi hittar en stellplats i en liten by, men där är det också fullt. Vi tror inte våra öron. Ägaren ger oss en karta med en campingplats 12 km bort. Okej vi gör ett försök och tänk det fanns en plats till oss. Klockan har hunnit bli 16.00 och äntligen kan vi gå en liten runda med Wilma. Sedan blir det dusch och mat+vin på campingens restaurang. Det har börjat blåsa och jag fryser lite för första gången på semestern.

23-24/7

Emma har namnsdag, grattis stumpan. Startade vid nio tiden och åkte genom Rimmini och försökte hitta huset som vi bodde i -88. Det gick inte men vi åkte förbi campingen som Ann-Marie och Ingmar låg på och delfinariet som vi var på. Roligt. Tyvärr var stellplatserna fulla så vi fortsatte upp till Ravenna. Strax utanför hittade vi en i Casalborsetti (en lite by). 5 min. gångväg ner till havet där även Wilma fick vara med, både på stranden och i havet. Här har vi sovit i två nätter. Badat-solat-promenerat och slappat.

21-22/7

Som sagt, morgonpromenad längs stranden med Wilma. Efter frukost, ner till stranden ett par timmar och sedan hem till Wilma och äta lunch. 26 grader i vattnet på f.m. och 30 grader på e.m. Temperaturen i luften ligger mellan 35-40 grader. Man orkar inte göra så mycket. På kvällarna har vi varit ute och gått i Riccione. Väldigt mycket folk överallt. Vi har bestämt att åka vidare i morgon, mot Rimmini.

20/7-10

Morgonpromenad med Wilma på stranden. Frukost och sedan ner till badet. Det kommer nog inte hända så mycket mer de närmsta dagarna. Bara slappa och ha det gött.

19/7-10

Åkte ifrån campingen vid 08.30 tiden mot Riccione. Det är skönt att komma iväg tidigt (bara 27 grader ute). Har ca 30 mil att köra idag. Det är många tunnlar här i Italien som man kör igenom och det ligger mycket fina hus efter bergssluttningarna. Vi kom fram vid 12 tiden och fick en bra plats på en camping som ligger alldeles vid havet. Här finns också en fin hunddusch så Wilma kan svalka sig i värmen. Vi gick ner och tog oss ett dopp på e.m., härligt med havsbad. På kvällen fick Wilma följa med på promenad in till stan. Här är skönt att vara så här stannar vi ett bra tag och bara kopplar av. Daniel och Ronak en stor kram till er på er 2åriga bröllopsdag.

18/7-10

Tog bussen in till Siena. Först gick vi till det stora berömda torget, Piazza il Campo som anlades ovanpå stadens romerska forum på 1100 talet. Där låg ett museum, Civico, som har många målningar och skulpturer av kända konstnärer som t.ex. Michel Angelo och Simone Martini. Vi gick runt och tittade på dessa fantastiska konstverk som är ifrån 1300 talet. Sedan gick vi vidare till katedralen som byggdes mellan 1215-1263. En enorm byggnad med målningar på både väggar, fönster, tak och golv. Katedralen är ifrån slutet av 1300 talet. Man kan undra hur många fötter som har trampat omkring på dessa golv genom århundradena,. Nu har också våra fötter gått omkring på dessa golv. Helt fantastiskt.

17/7-10

Åkte tidigt ifrån campingen och bort till Greve in Chanti. Parkerade och gick på marknad. Här kunde man köpa lite av varje, vilket vi också gjorde. Vi köpte också prosciuttoskinka och salami (gjord av vildsvin) i den berömda Macelleria falorni (köttaffär). Därefter åkte vi vidare till en vingård med namn Terreno som ägs av en svensk familj. Vi köpte lite vin och olja. Sedan bar det av till Siena. Vägen dit gick genom Toscanas vindistrikt och vi njöt av detta underbara landskap. När vi kom fram tog vi in på en fin camping med pool. Vi tog det lugnt och badade i poolen resten av dagen.

15/7-16/7 -10

Efter morgonpromenaden startade vi vår resa mot vindistrikten i Toscana. Vi körde via en outlett som låg ute på landsbygden. Bara märkesvaror som var väldigt dyra trots nedsatta priser. Vi hade fått tips om en camping som låg strax utanför Greve in Chanti så dit åkte vi. Campingen är enormt stor och här finns allt. Pooler, restauranger, affärer, tennisbanor osv. Wilma var också välkommen och det finns dusch för henne så hon kan svalka sig i värmen. Vi kopplar av med sol och bad innan vi reser vidare.

14/7-10

Ute och gick med Wilma och sedan var det frukost. Lämnade Wilma i husbilen och gick ner till staden. Först gick vi över Ponte Vecchiobron som är ifrån 1354. Bron är full av guldsmedsaffärer och tyvärr så hade jag lämnat min stora plånbok hemma så jag kunde inte köpa något smycke. Sedan gick vi förbi Uffizerna (ett museum) där alla de kända konstnärer har sina verk utställda. Vi ställde oss i kö för att komma in men den var ett par timmar lång så vi fick ge upp. Vi gick vidare mot Palazzo Vecchio (också ett museum). Efter ett glas öl gick vi vidare mot katedralen. Det var mycket folk och vi hade för lite kläder på oss (armar och ben skall vara täckta) för att komma in i katedralen så vi fick nöja oss med att fotografera utsidan. Vi var tvungna att gå hem till Wilma men vi har haft en skön dag trots värmen. Vi orkar inte göra så mycket mer idag utan vi hoppas kunna skicka iväg detta till er barn och vi tänker på er och hoppas ni mår bra. En liten kram till Stella.

13/7-10

Startade 08.45 till Sestri Levante. Där fick vi vända för stellplatsen var inget som vi ville ligga på och campingarna låg utanför staden i bergen (vi som ville bada och koppla av). Vi försökte i Deiva Marina (också en kuststad) men där var stellplatsen full och campingarna tog inte emot hundar. Mitt på dagen och svettigt värre. Okej vi åker till Pisa istället. Vi parkerade en liten bit ifrån sevärdheterna och Wilma fick följa med oss. Vilka byggnader (se bilder). En upplevelse att ha varit där. Nu kör vi till Florens (vi är varma, trötta och tycker att det är f…n att man inte kan få ta sig ett dopp när det är så varmt). Jörgen vet att det ligger en camping ovanför staden med gångavstånd till den så vi åker dit. Ja så var det köer igen. 2 timmar tog det att köra 5 km. Vi börjar tappa tålamodet men måste följa strömmen av bilar och galna italienare som kör sina vespor sicksack mellan bilarna. Vi kommer helskinnade fram och får en plats och kan äntligen koppla av med mat, vin och dusch.

12/7-10

Wilma och stavgång innan frukost. Härligt. Är på väg till Lindau. Klockan är 10.15 och vi har 24.8 grader. Gick omkring i Lindau och njöt, en underbar liten stad med fina byggnader. Efter lunch i husbilen bar det av mot Italien. Vi körde genom Schweiz som är ett fantastiskt land med höga berg och djupa dalar. Tyvärr så hade det hänt en olycka så vi satt i köer i drygt en timma. Planerna blev lite ändrade så det fick bli en liten mysig camping i Como i norra Italien.

11/7-10

Fläkten gick hela natten och efter morgonpromenaden med Wilma och stavar i en fin gammal kurortspark åt vi frukost, duschade och åkte iväg .Lindau idag. Vi kom fram på e.m. och fick en stellplats utanför en camping. Har badat i poolen och ätit sill och potatis. Underbart. Gick till campingens pizzeria och tittade på fotbollen

10/7-10

Åkte med 08.10 färjan från Helsingborg. Skall inte ligga på den parkeringen vid denna tid någon mer gång. Det har varit livat inatt och vår sömn blev inte så god. Nu är vi på väg i 25 graders värme (08.50). Färjan går 11.15. Trodde vi, köer. 1 timma försenat. Stannade på Bordershop och fyllde på vinförrådet bl.a. I Lübeck åt vi gulaschsoppa på Citti, underbart gott. Oj vilken värme här är. Nästan 40 grader och det är sena kvällen. Har hittat en stellplats som ligger nedanför Hannover (en by som heter Seesen) och här skall vi sova inatt.