Onsdag 29 och torsdag 30 juni

Har inte kunnat blogga eftersom sändningen varit dålig, men gör nu ett nytt försök.
Lika varmt idag, tempraturen är 22 grader och klockan är bara strax efter sju.
Vi äter frukost och gör oss iordning för att gå in till centrum. Wilma får stanna i husbilen
 idag också eftersom vi skall gå in i domkyrkan. Det går en gångväg längs Fyrisån in till centrum
 och den går vi. Många fina nya hus med bryggor nere vid ån där folk ligger och solar.

Först gick vi till domkyrkan och tittade.

Efter det blev det lite shopping och sedan tillbaka till husbilen för lunch och
nu går resan vidare mot Axmarsbruk Ett litet kustsamhälle ett par mil ovanför
Gävle ute vid kusten. Här kan man stå med husbilen 0ch titta ut över Östersjön.

Det finns en restaurang där som vi var och åt på senare på kvällen.
Mmmmm så gott det var.

Ny dag med morgonpromenad med stavar och Wilma.
Tillbaka till husbilen och ett dopp i det 20 gradiga vattnet.

Härligt uppfriskande. Vi ligger kvar här idag och lapar sol och slappar för
imorgon skall vi köra ca 40 mil upp till Umeå.

Hoppas att alla har det bra och vi läser era kommentarer som är roliga att få. Puss och kram.

Tisdag 28 juni

Idag skall jag försöka stava rätt. Ursäkta mig. Okej, vi gick upp tidigt för att hinna
 med det sista i Stockholm, nämligen Waldemarsudde på Djurgården.
 Wilma fick stanna kvar i husbilen i dag.
Här ser vi herr Carlsson på bron som vi går över när vi lämnar Långholmen. Vi tog pendeln till Sergelstorg och bytte därefter till spårvagn. När vi kom fram promenerade vi omkring i Rosendals trädgårdar.
När det öppnade på Waldemarsudde gick vi in och tittade på prins Eugens sällskapsvåning som är bevarad som den var vid hans död 1947. Helt fantastiska konstverk och möbler. Tyvärr så får man inte fota där.
Här är en skulptur i trädgården på Carl von Linné som ung.
Lars Wallin (berömd designer) har en stor utställning över sin produktion genom åren. Det finns ca 150 klänningar och skisser att titta på. Jättekul att se. Många kändisar har burit hans klänningar. Tillbaka till husbilen för att checka ut och resa vidare till Uppsala. Vi skulle stå på en ställplats inne i Uppsala men det var ombyggnad och ett virrvarr inne i stan så vi åkte ut till campingen och parkerade oss. Vi har grillat och nu sitter vi och planerar morgondagen. En stor kram till alla.

Måndag 27 juni

Vaknade ti strålande sol. Gjorde oss iordning för att åka med en skärgårdsbåt till Vaxholm. Vi promenerade till båten (morgonpromenad på 45 min.). Båten gick ifrån Grand hotell.

Wilma var med, så vi satt ute på däck. En härlig resa med mycket att se på.

När vi kom fram gick vi runt och tittade på alla fina hus och var också inne i lite småbutiker. Ibland hittar man något att köpa, iallafall jag (mamma). Det var mycket folk i rörelse.

Hemresan var lika skön och vi njöt i fulla drag utav att åka båt i Stockholms fina skärgård.
När vi kom i land gick vi bort till Gammla Stan. Många turister ifrån hela världen, och så lilla jag.

Vi åt mat på restaurang Engelen och det smakade alldeles utmärkt efter en dag ut på sjön. Sjön suger. Sedan var det tid att gå hem till husbilen. Vi har haft en underbar dag. I morgon väntar nya äventyr i Stockholm.

Söndag 26 juni

Morgonkaffe på kajen och en promenad med Wilma. Frukost och sedan en rundtur på Gripsholmsslott. Det tog 2 timmar att gå runt och titta på alla fina rum och alla porträtt på kungligheter. Vid tvåtiden checkar vi in på Långholmen. Vi har tur för det fanns inte många platser kvar. Det ösregnar i Stockholm så humöret är på topp!!! Vi fick en bra plats och åt lite lunch. Wilma fick följa med oss när vi skulle gå iväg. Vi tog tunnelbanan till slussen och gick först upp till Mosebacke. Jättetrevligt och mycket folk så där stannade vi och tittade på utsikten och tog ett glas öl. Därefter gick vi vidare till Vita bergen. Var inne i Sofia kyrkan och tände ett ljus. Sedan lyssnade vi på musik som spelades av några spelmän i en paveljong. Trevligt. Middag på en turkisk restaurang smakade bra innan vi åkte tillbaka till husbilen. OBS kolla pappa utan mustasch. Ha det.

Midsommardagen 25 juni

Kom till Mariefred strax före kl.16 och ställde oss i båthamnen.. Jättefint. Gick en promenad runt samhället och tittade på alla fina hus. Därefter var det gott med en öl för herrarna och ett glas rött för damerna på uteserveringen som låg bredvid båthamnen. Kvällen avslutades på kajen med ostbricka och en härlig utsikt över Gripsholmsslott.

Midsommarafton 24 juni

Uppe med tuppen (07.30). Man ser blå himmel mellan molnen så vi får se hur dagen blir. Jörgen och jag ute på morgonpromenad med Wilma. Härligt. Åt frukost och tog det lite lugnt. Jörgen rakar bort sin mustasch som han har haft sedan han var i tjugoårsåldern. Storasyster Ann-Kristin tycker att han är jättefin och inte skall skaffa sig en ny. Både han och jag måste nog vänja oss vid hans nya utseende ett tag så vi får se hur det blir. Nog om detta. Solen tittar fram då och då när vi går upp till slottet. Vi börjar med medeltidamarknaden och handlar lite småsaker. Det är mycket folk och vi ser oss om efter en plats att sätta oss på, det blåser ganska mycket så vi vill sitta i lä. Vi hittar platsen och brer ut våra filtar. Jordgubbar ett glas rosé och mycket dragspelsmusik, vad mer kan man begära. Sedan är det hög tid att gå hem och äta sill och potatis. Åh så gott det är. Vi satt ute resten av kvällen under vår markis. Tur var väl det för regnet kom. Vi blev inte så sena för i morgon åker vi till Mariefred.

Midsommar på Läckö -11

För tredje året i rad firar vi midsommar på Läckö. När vi kom till campingen var Ann-Kristin och Kjell där och tog emot oss. Klarblå himmel och en ledighet på 4 veckor väntar oss. Satt och pratade en stund innan vi gick till slottet och gick en guidad tur. Trevligt att få lite historik om det fina slottet. Sigvard Bernadotte Design har en utställning med alla produkter han har formgett. Jätteroligt att se. Efter denna kulturella upplevelse smakade det gott med en grillad korv och lite småprat innan det var dax för sängen.